TUTORING RÓWIEŚNICZY – INNOWACYJNA METODA WSPARCIA osób studiujących ze szczególnymi potrzebami
Tutoring rówieśniczy to nowoczesna, empatyczna forma wsparcia skierowana do osób ze specjalnymi potrzebami (OSP/OZN), realizowana przez studentów i studentki. Inicjatywa opiera się na idei wzajemnej pomocy, budowania sieci wsparcia i wzmacniania dobrostanu psychicznego w środowisku akademickim.
Cele:
- Wsparcie studentów OSP/OZN w codziennym funkcjonowaniu akademickim i psychospołecznym.
- Rozwój kompetencji interpersonalnych i empatycznych u tutorów.
- Wzmacnianie sieci studenckiego poradnictwa i budowanie wspólnoty.
Struktura działania:
- W każdej z 4 edycji projektu udział weźmie 5 tutorów rówieśniczych – łącznie 20 tutorów w trakcie całego projektu.
- Każdy tutor obejmie opieką kilku studentów OSP/OZN, udzielając średnio 50 godzin wsparcia na edycję.
Szkolenia dla tutorów:
Każdy tutor przejdzie 2 specjalistyczne szkolenia:
- „Efektywny tutor rówieśniczy”
- „Wsparcie w kryzysach psychicznych”
Superwizje tutorskie:
Zapewnione zostanie profesjonalne wsparcie merytoryczne i emocjonalne dla tutorów:
- Grupowe superwizje: 8 godzin dydaktycznych/edycja
- Indywidualne superwizje: 40 godzin dydaktycznych/edycja
Nabór:
Nabór do I edycji tutoringu rówieśniczego rozpocznie się 1 października 2025 roku.