Przejdź do treści

kontrast

Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu

czcionka

wsparcie

Podkreśl elementy klikalne
Deklaracja dostępności

 

Liderzy dostępności wspólnoty uczącej się – założenia, rola, działania

Cel:
Celem działań w ramach tworzenia grupy Liderów dostępności jest budowanie trwałej wspólnoty uczącej się, która przyczynia się do kształtowania kultury inkluzywnej na Uniwersytecie Śląskim poprzez podnoszenie świadomości i kompetencji w obszarze dostępności.


Struktura działań – 3 etapy realizacji

Etap I – Szkolenia zaawansowane (rok 1 projektu)

Szkoleniem zostanie objętych 40 przedstawicieli kadry kierowniczej, akademickiej i administracyjnej (KK, KA, KD), z których wyłonionych zostanie 32 aktywnych Liderów dostępności. Każdy Lider przejdzie ścieżkę edukacyjną składającą się z:

  • Zaawansowanego szkolenia z 8 obszarów dostępności (32 godz. dyd.)

  • Dwóch szkoleń specjalistycznych, dobranych indywidualnie w zależności od kompetencji i poziomu wiedzy uczestnika.

Etap II – Warsztaty prowadzone przez Liderów dostępności

Po zakończeniu szkoleń Liderzy przeprowadzą:

  • Szkolenia i warsztaty kaskadowe dla minimum 200 pracowników UŚ.
  • Działania będą realizowane w formie pracy warsztatowej w grupach, z dostosowaniem treści do potrzeb konkretnych odbiorców: kadry akademickiej, administracyjnej, technicznej. Każdy z liderów przeprowadzi 40 h dydaktycznych warsztatów/ szkoleń.

Etap III – Konsultacje indywidualne

W ciągu 24 miesięcy każdy z Liderów zrealizuje średnio 30 h dyd. konsultacji rocznie dla kadry UŚ, co daje łącznie 1920 h dydaktycznych konsultacji przez okres 2 lat

Rola Liderów dostępności

Liderzy dostępności pełnią kluczową rolę w systemowym wdrażaniu dostępności i inkluzywności w społeczności akademickiej UŚ poprzez:

  • Promowanie równego traktowania i likwidację barier (architektonicznych, cyfrowych, proceduralnych i edukacyjnych).
  •  Organizowanie i prowadzenie szkoleń oraz warsztatów dla wykładowców, administracji i obsługi technicznej.
  •  Indywidualne konsultacje dla pracowników uczelni w zakresie wdrażania zasad dostępności w praktyce.
  • Tworzenie i upowszechnianie materiałów edukacyjnych.
  • Angażowanie się w wydarzenia zwiększające świadomość potrzeb osób z niepełnosprawnościami (np. INKLUweek).

Efekt końcowy

Dzięki programowi Liderzy dostępności staną się animatorami zmiany kulturowej i organizacyjnej w kierunku uczelni otwartej i świadomej potrzeb swojej zróżnicowanej społeczności.

 

Biuletyn informacji pblicznej
facebook instagram twitter youtube issuu research gate issuu
© Copyright 2025 - All Rights Reserved