Liderzy dostępności wspólnoty uczącej się – założenia, rola, działania
Cel:
Celem działań w ramach tworzenia grupy Liderów dostępności jest budowanie trwałej wspólnoty uczącej się, która przyczynia się do kształtowania kultury inkluzywnej na Uniwersytecie Śląskim poprzez podnoszenie świadomości i kompetencji w obszarze dostępności.
Struktura działań – 3 etapy realizacji
Etap I – Szkolenia zaawansowane (rok 1 projektu)
Szkoleniem zostanie objętych 40 przedstawicieli kadry kierowniczej, akademickiej i administracyjnej (KK, KA, KD), z których wyłonionych zostanie 32 aktywnych Liderów dostępności. Każdy Lider przejdzie ścieżkę edukacyjną składającą się z:
Zaawansowanego szkolenia z 8 obszarów dostępności (32 godz. dyd.)
Dwóch szkoleń specjalistycznych, dobranych indywidualnie w zależności od kompetencji i poziomu wiedzy uczestnika.
Etap II – Warsztaty prowadzone przez Liderów dostępności
Po zakończeniu szkoleń Liderzy przeprowadzą:
- Szkolenia i warsztaty kaskadowe dla minimum 200 pracowników UŚ.
- Działania będą realizowane w formie pracy warsztatowej w grupach, z dostosowaniem treści do potrzeb konkretnych odbiorców: kadry akademickiej, administracyjnej, technicznej. Każdy z liderów przeprowadzi 40 h dydaktycznych warsztatów/ szkoleń.
Etap III – Konsultacje indywidualne
W ciągu 24 miesięcy każdy z Liderów zrealizuje średnio 30 h dyd. konsultacji rocznie dla kadry UŚ, co daje łącznie 1920 h dydaktycznych konsultacji przez okres 2 lat
Rola Liderów dostępności
Liderzy dostępności pełnią kluczową rolę w systemowym wdrażaniu dostępności i inkluzywności w społeczności akademickiej UŚ poprzez:
- Promowanie równego traktowania i likwidację barier (architektonicznych, cyfrowych, proceduralnych i edukacyjnych).
- Organizowanie i prowadzenie szkoleń oraz warsztatów dla wykładowców, administracji i obsługi technicznej.
- Indywidualne konsultacje dla pracowników uczelni w zakresie wdrażania zasad dostępności w praktyce.
- Tworzenie i upowszechnianie materiałów edukacyjnych.
- Angażowanie się w wydarzenia zwiększające świadomość potrzeb osób z niepełnosprawnościami (np. INKLUweek).
Efekt końcowy
Dzięki programowi Liderzy dostępności staną się animatorami zmiany kulturowej i organizacyjnej w kierunku uczelni otwartej i świadomej potrzeb swojej zróżnicowanej społeczności.